SOMMERBREV TIL SMÅ OG STORE

Sommerferie 2018

Kjære alle foresatte ved Brynseng skole. Vårt første skoleår er over og vi har lyst til å dele noen av våre inntrykk, opplevelser og erfaringer med dere i en liten oppsummering.

Vi startet året med åpning av Brynseng skole i kunnskapstrappa. Vi hadde i underkant av 100 gjester i tillegg til spente elever og ansatte på 1, 2 og 3 trinn. To elever fra 2.trinn ønsket velkommen utkledd som rektor og assisterende rektor. To jenter som sjarmerte gjestene med åpningsreplikken: ”Målet med samlingen her i dag er å vinne deres hjerter, og det tror vi at vi skal klare”. Videre var det fremføring av sang, dans og taler i raskt tempo, og vi avsluttet med egenkomponert sang, nemlig Brynsengsangen.

De første skoleukene ble barna kjent med lærere,hverandre og andre ansatte på skolen. Relasjonene elevene i mellom tok form og er fortsatt stadig i utvikling. Det dannes vennskap på tvers av klasser og trinn. Utover høsten kom AKS i gang med kurs i dans,fotball og forsking. Med flinke ansatte, ble det også kurs i teater, sang og musikk, geologi og mye mer.

Mange elever har lært mye, og utfordret seg selv i forhold til å prøve nye ting. Utfordret seg selv har også lærerne gjort. Innføring av iPad har vært nytt for lærere så vel som for barna, og læringskurven har vært bratt i begge leire. Det er morsomt og imponerende å se hva både lærere og elever har fått til, og hvilken digital kompetanse elevene sitter igjen med etter ett år på Brynseng skole.

Som ny skole og Oslos mest miljøvennlige bygg, har dette vært et år med mye besøk fra både inn- og utland. Representanter fra stortinget, byrådet, ordfører, delegasjoner fra UDE, entreprenører og forskere har vært innom minst en gang. Interessen for miljø utenifra merker vi har smittet over på elever og ansatte, og igjen til foresatte. Elevene stiller spørsmål om bruken av plast i skolegården, de er interessert i solcellene, og de har selv foreslått klesbyttedag- noe vi vil arrangere til høsten.

FAU har vist initiativ og kommet med gode innspill gjennom året. De har vist at dugnadsånden på Etterstad er på topp, og vært primus motor for felles juleavslutning i flerbrukshallen med god mat, underholdning og sosialt samvær. De har bidratt med bollebaking til Lucia og 17.mai, og på sommeravslutningen ble det bakt kaker av alle slag. Så en ekstra takk til dere for innsatsen dette året.

Vinteren på Brynseng var litt utfordrende for oss med tanke på glatt underlag og mangel på grus. Til gjengjeld hadde elevene det veldig moro med snøhulebygging og aking. Vi må nok belage oss på litt ekstra slitasje på vinterdressene på grunn av dekket i skolegården, men mindre glatte områder skal vi få på plass.

Som skole er vi selvsagt opptatt av faglig så vel som sosial utvikling. Vi har sett stor utvikling hos elevene. Små og store begynner å få tak på lesingen, og de regner seg frem til løsninger med ulike strategier. Vi har fått positive tilbakemeldinger på kurs i lesing og regning også for foresatte, så det vil bli flere kurs.

Til slutt vil vi gjerne takke dere for samarbeidet og lånet av barna deres dette året. Vi gleder oss til å starte på nytt igjen til høsten, men først vil vi ønske alle en riktig god sommer!

Vibeke og Anne

Brynseng skole åpnes